Vad hände egentligen den första julen?

Nu är det jul igen! Anledningen till detta är att en ung och till synes ganska obetydlig flicka vid namn Maria för cirka två tusen år sedan födde en pojke i en liten judisk by i mellanöstern. Detta skulle snart visa sig vara historiens mest avgörande ögonblick. Ett ögonblick som vi alla vet utspelade sig i ett stall i Betlehem år noll, eller hur? Nja.. Låt oss kolla lite närmare på det.

1.
Föddes Jesus i ett stall?

Har du någonsin läst eller hört julevangeliet, eller bara existerat någonstans i den kristna världen så har du antagligen fått bilden av att Jesus föddes i ett stall. Det syns på tv, på julkort, i julkrubbor osv. Han ligger där, insvept och omringad av en (bokstavligt talat) salig blandning av kor, får, åsnor, änglar, herdar och vise män. Den höggravida Maria möts i våra julspel och filmer av en sur värdshusvärd som pekar mot ett sunkigt stall bakom huset där hon får föda sitt barn. Men varifrån kommer den bilden? Det är inte helt tydligt, ska det visa sig. I två av bibelns fyra berättelser om Jesu liv finns inget alls nämnt om detta, men i både Matteusevangeliet och Lukasevangeliet finns det ledtrådar att hämta. Den centrala texten för alla stall-förespråkare hittar man i Lukasevangeliet 2:7. Där talas det nämligen om en krubba. Slutsatsen verkar logisk: Jesus lades i en krubba, en krubba har man där hästar äter, hästar äter i stall, alltså föddes Jesus i ett stall. Men hade det varit så enkelt hade denna bloggpost inte behövt skrivas. Så håll i hatten, det uppstår nämligen snart några frågetecken. I parallellstället i Matteusevangeliet skriver Matteus att de vise männen hittade den nya familjen ”i ett hus”! För att förklara denna egendomlighet har vissa hävdat att de vise männen kom senare när Maria, Josef och barnet hade flyttat in någon annan stans. Detta är visserligen en möjlig förklaring men det är också en ganska krystad förklaring, eftersom det inte står något om en flytt någonstans. Ett annat problem går också att hitta i själva texten där krubban faktiskt nämndes, det är nämligen inte säkert att det var i ett ”härbärge” där de inte fick plats och därför var tvungna att flytta till det förmodade stallet.

Ordet som översätts som ”härbärge” är grekiskans ”katalumati” (καταλύματι) vilket betyder ungefär ”någonstans att stanna” eller boning, rum. När Lukas vid ett senare tillfälle talar om ett värdshus, i berättelsen om den barmhärtige samariten, använder han istället det mycket vanligare ordet ”pandocheion” (πανδοχεῖον) för att benämna detta. Så varför använde han ett annat ord här i julevangeliet? En ledtråd finns att hitta på det enda andra stället där Lukas använder ordet ”katalymati:” när Jesus och lärjungarna planerar för påskmåltiden. Då behöver de en sal att vara i och ordet som översätts som ”sal” är just ”kataluma”. Det som faktiskt sägs i nyckelversen i Lukasevangeliet 2 är alltså snarare än det vi är vana vid att höra något i stil med att ”Hon lindade honom och lade honom i en krubba eftersom det inte fanns plats för dem i rummet där de skulle bo”.

Grundtexten innehåller alltså varken ett stall eller ett härbärge.

Vad betyder då detta? Jo, rimligen är det Lukas menar egentligen Josefs eller Marias egna hus eller rum, men att rummet där de i vanliga fall sov var för litet för dem eller för att kunna föda ett barn där. Därför lade de Jesus i krubban. Husen i mellanöstern på Jesu tid kombinerade ofta människors och djurs utrymmen. De var ofta byggda i två nivåer, där den lägre användes just för att förvara djuren inomhus på kvällen. Du hade alltså vanligtvis djur inne i huset och således också en krubba. Min slutsats blir därför att det var i familjedelen i huset som det inte fanns plats nog för dem den där natten för två tusen år sedan, vilket gjorde att de även behövde utnyttja den delen som i vanliga fall var djurens.

Lukas beskriver också Betlehem som Josefs hemstad. Om Josef var därifrån borde de också ha haft någonstans att bo. Anledningen till att de inte var där från början kan ha varit för att Josef hade rest till Nazareth för att hämta hem sin fästmö Maria till sitt hus i Betlehem. Om de faktiskt bara var på besök så borde de ha kunnat bo hos Josefs föräldrar eller släktingar. Notera också att när Maria och Josef senare i berättelsen går till templet för att offra efter födelsen, vilket måste ske minst fyrtio dagar senare, verkar de utgå från Betlehem. Fyrtio dagar är lång tid att bo i ett stall, men en rimlig tid att bo hos en släkting.

Så föddes Jesus i ett stall? Nej, antagligen inte.

Om detta stämmer uppstår några frågetecken kring vår nästa fråga: Vart kommer Jesus egentligen ifrån? För Lukas påstår att åtminstone Maria är från Nazareth och även Josef är åtminstone där en gång eftersom de tvingas resa till Betlehem tillsammans, men nu har de helt plötsligt uppenbarligen ett hus i Betlehem? Som jag tidigare nämnde kanske Josef bara hade rest till Nazareth för att hämta Maria, vilket stöds av att han av i Matteusevangeliet tydligt kopplas till Betlehem (där nämns Nazareth först senare), men detta leder oss osökt in på vår andra fråga.

2.
Föddes Jesus i Betlehem?

Denna fråga borde vara ganska enkel att svara på. Det står ju uttryckligen i samtliga berättelser om Jesu födelse att den skedde i Betlehem. Så vad är problemet? Jo, att det är lite för passande. De tidiga kristna hade starka incitament att koppla Jesus till Betlehem eftersom profetiorna säger att messias ska komma just därifrån. Det finns visserligen inga bra skäl att misstänka en medveten historieförfalskning, men eftersom författarna kände till profetiorna så finns en risk att även om man de hade dålig koll på vart Jesus föddes ändå skulle ha antagit att han var just från Betlehem, eftersom det ju var därifrån messias skulle komma. Om författarna kände till vart Jesus kom ifrån är det dock otroligt att de skulle ljuga. Andra obekväma händelser i evangelierna återges faktamässigt och om de ljög borde någon ha påpekat det. Alla som bott i en liten by vet att det rimligtvis är mycket svårt att fejka att man fötts där, eftersom alla känner alla.

Huvudinvändningen mot detta är dock att det är ett ganska tarvligt argument att påstå att något inte är sant eftersom det passar så bra in i historien, det är ju faktiskt det man kan förvänta sig om något faktiskt är sant. Detta är snarare att betrakta som en liten varningsklocka för alla historiker där ute eftersom, tillsammans med någon annan fakta, det kan indikera en förfalskning.

Så föddes Jesus i Betlehem? Ja, troligtvis.

3.
Föddes Jesus år noll?

Att vår tideräkning börjar med Jesu födelse är verket av en skytisk-romersk munk vid namn Dionysius Exiguus som levde på 500-talet. Tyvärr så fick han dock inte till det där med räknandet riktigt ordentligt (kanske därför att han använde det något otympliga romerska siffersystemet). Låt oss kolla på vad vi vet.

Framför allt Lukas ger oss ganska mycket information att gå på om vi vill reda ut detta: han skriver att när Jesus föddes var Herodes kung men att han dog tätt inpå, att Ceasar Augustus var kejsare i Rom och att Qvirinius var ståthållare i Syrien.

Även Markusevangeliet nämner Herodes och den Herodes som avses (det finns två) är Herodes den store. Han son, Herodes Antipas, spelar en roll senare i historien om Jesu död och uppståndelse. Herodes den store regerade mellan år 47 och 4 f.Kr. och redan här kan man således dra den lite lustiga slutsatsen att Kristus uppenbarligen föddes före Kristi födelse.

Detta stämmer också med angivelsen om Ceasar Augustus, som regerade mellan år 27 f.Kr och 14 e.Kr. Vi har nu ett fönster mellan år 27 och 4 f.Kr där Jesus kan ha fötts.

Utöver detta får vi också veta i Lukasevangeliets tredje kapitel att Jesus var omkring 30 år när han döptes och att detta skedde i kejsare Tiberius 15:e regeringsår. Om när Tiberius 15:e regeringsår faktiskt var tvistar de lärde, men han regerage typ mellan år 14-37 e.Kr., vilket ger att Jesus döptes omkring år 28 e.Kr och att han således föddes omkring år 2 f.Kr. Detta är lite för sent jämfört med vad vi kom fram till ovan, men kom ihåg att man som sagt inte är helt säker på exakt när Tiberius regerade och att Jesus var omkring 30. Detta föreslår i alla fall att Jesus föddes mot slutet av Herodes regeringstid, vilket stämmer med historien i övrigt.

Lukas problem slutar dock inte där. Han påstår nämligen också att Jesus föddes när Qvirinius var ståthållare i Syrien, vilket var mellan år 6 och 9 e.Kr., alltså hela 10 år för sent! Qvirinius hade visserligen även tidigare haft politiska uppdrag i regionen men de flesta forskare ser denna uppgift som ett misstag, Lukas hade helt enkelt fel. På den här tiden fanns inte kalendrar utan alla antikens författare var tvungna att försöka räkna ut den här typen av saker själva, så egentligen är det ganska imponerande att Lukas kom så nära som han kom. (Det finns även forskare som menar att problemet beror på en felöversättning, men det är en annan historia…)

En sista pusselbit (för denna bloggpost i alla fall) finns att hitta i Johannesevangeliets andra kapitel. Jesus har precis börjat sin verksamhet (då han var ”omkring 30” i Tiberius 15:e regeringsår, som ni minns) och några Fariséer påstår där att Herodes tempel har funnits i 46 år. Templet byggdes färdigt mellan år 18 och 17 f.Kr. vilket gör att detta samtal borde ha utspelat sig cirka år 29 e.Kr. och eftersom vi tidigare fastställt att Jesus måste ha varit minst 32 år gammal när detta utspelade sig borde han ha fötts kring år 6-5 f.Kr.

Vi har nu ett rimligt fönster på mellan år 6 och 4 f.Kr. Men de baseras på ”omkring 30” och på Johannesevangeliet som inte brukar användas som historisk källa eftersom det fokuserar mer på teologi än historia. Så kan vi bli mer exakta? När förre påven Benedictus XVI (som rimligtvis kan anses vara en auktoritet på området) räknade på detta kom han fram till år 6 f.Kr. Så varför inte köra på det?

Oavsett hur det är med uträkningarna ovan är i alla fall en sak säker: Jesus föddes inte år noll. Hur kan jag vara så säkra på det? Kommer du ihåg vår vän broder Dionysius och hans romerska siffror? I det systemet finns inte konceptet noll. År 1 f.Kr. följs därför direkt av år 1 e.Kr.

Vill man ta reda på när på året Jesus föddes blir det genast mycket mer spekulativt, men antagligen skedde det inte på vintern utan någon gång kring den judiska lövhyddohögtiden, alltså typ i september. Varför det är så är en fråga för ett senare tillfälle.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.